Horses made in Sweden- marknadsförning av svenska hästar

Hästen är en symbol för den svenska landsbygden!

Inför projektet gjorde HNS en attityd undersökning.

1099st svar inkom. Varav 50% hade egna hästar, hälften av dem ägde endast svenskfödda hästar.

Endast 6 st av de svarande ansågs sig hålla på med hästar av enbart rationella skäl!

De som var mest positiva till svenskfödda hästar var 70-talister och yngre. De flesta hade egna hästar och arbetar ej inom hästnäringen.

De som var minst poitiva till svenskfödda hästar var män födda på 60-talet och tidigare som har mer än 10 st hästar.

Ord som främst förknippas med svenska hästar är hög kvalité, friska och sunda

När det gäller importerna skiftade orden från kvalité till fusk och skador.

Säljarna av svenska hästar anser att deras hästar är sunda och hållbara med bra dokumentation men tycker att köparna inte bryr sig om att hästarna är svenska.

Köparna anser att säljarna har en otydlig prisbild och ger dålig information. För 50% av köparna spelar det ingen roll att hästen är svenskfödd.

Man kan konstatera att transparens är ett viktigt argument och känslorna styr både hos köpare och säljare.

Hur ser du på den svenkfödda hästen?

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s