Åldersgräns slår ut ponnyavel?

Debatten går vilt till efter Ponny- SM där B-ponnyföräldrar löper amok efter att barnen utsatts för stilbedömning. Just den debatten lämnar jag därhän eftersom denna blogg i första hand inte handlar om ponnyföräldrar och tävling. Men i senate numret av Ridsport berörde en artikel själva huvudfrågan: Ska små barn verkligen tävla på SM-nivå. Enligt RFs måldokument Idrotten vill ska de inte det. Lika illa som toppning av knattefotbollslag och Fotbollsakademier tycker jag att det är att små barn åker runt på natioenlla tävlingar med ponnyer som kostar som en familjebil och skenar lika snabbt som formel 1 bilar.

En ponnyuppfödare uttrycker oro för att marknaden för små ponnyer kommer att vika. Efter en snabb koll av SM-final fältet i hoppning konstaterar jag att 6 av 20 ponnyer är av svensk uppfödning med känd stam.

Jag tror tvärt om att efterfrågan på svenskfödda ponnyer kommer att öka om man inför stilbedömning och avd B på B-ponny. De säkra, välutbildade och kloka ponnyerna kommer att premieras före Formel 1-ponnyerna. Att även de barn som rider C och D-ponny hänvisas till avd B tror jag ytterligare kan verka utveckladet för den inhemska ponnyaveln.

Lämna en kommentar